M/V is niet meer van deze tijd

Heb je er wel eens bij stilgestaan dat wat betreft het gender de keuzes die je kunt maken beperkt zijn, bijvoorbeeld als jij je wilt registreren voor accounts, producten en diensten. Het valt steeds meer mensen op; vaak heb je slechts de keuze tussen man en vrouw en dan heb je het wat betreft gender wel gehad. Dat moet anno 2019 anders en dat kan ook prima anders. Facebook geeft wat dat betreft het beste voorbeeld.

MV is niet meer van deze tijd
© Pixabay.com

Veel winst te boeken
Deze constatering betekent dat er veel winst te boeken valt zeker voor bedrijven die zich hebben toegelegd op social media, financiën, gezondheid en verzekeringen. Overal waar om geslachtsgegevens wordt gevraagd, kan namelijk verbetering doorgevoerd worden. En het is prima mogelijk om gender in de verschillende ontwerpprocessen te betrekken. Tip voor ondernemers: vraag alleen om het geslacht als dat écht noodzakelijk is.

Is de gendervraag noodzakelijk?
Bedrijven moeten zich eigenlijk steeds opnieuw de vraag stellen of het daadwerkelijk noodzakelijk is om de gendervraag te moeten stellen. Het invullen van ellenlange formulieren is net zo vervelend als dat steeds gevraagd wordt naar het geslacht, zeker voor die mensen die niet uit de voeten kunnen met alleen de keuze tussen man of vrouw. Vragen naar geslacht is gewoon vervelend. De informatie wordt bovendien nog vaak bewaard ook en is niet aan te passen. Mocht het nou beslist noodzakelijk zijn wel naar het geslacht te vragen, laat de mensen dan duidelijk weten waarom je dit precies wilt weten.

Verklarende teksten
Wat tegenwoordig bijvoorbeeld prima kan, is werken met verklarende teksten bij formuliervelden. Door bepaalde vragen te verklaren, wordt meteen een vertrouwensband met de gebruikers gerealiseerd. Juist dat winnen van het vertrouwen is voor elk bedrijf van immens belang. Je bindt mensen op deze manier, heel simpel door te verklaren waarom de vraag over gender gesteld wordt en waarom dit zo belangrijk is.

Man Vrouw
© Pixabay.com

Meteen aanpassen in het profiel
Anno 2019 is vragen naar geslacht en seksualiteit gevaarlijk, want deze zaken zijn zoals we dat noemen vloeibaar. Het is aan te raden om meer geslachtsopties aan te bieden of om zelfs te gaan werken met een aangepaste geslachtsselectie. Alle opties aangeven is geen optie, zoveel opties zijn er immers mogelijk. Op Facebook zie je dit al terug en wordt mensen bovendien de mogelijkheid geboden om van geslacht te veranderen in hun profiel. En dat wanneer ze dat maar willen. Ontdekken mensen hun ware gender identiteit, dan kunnen ze dat meteen aanpassen in hun profiel. Dat doet Facebook dus heel erg goed.

Laat het voornaamwoord kiezen
Wat je ook kunt doen om de gender kwestie in goede banen te leiden is mensen zelf hun voornaamwoord laten kiezen. Het helpt namelijk om duidelijk te maken hoe iemand zichzelf identificeert met familie en vrienden of in bijvoorbeeld een simpele e-mail. Zeker voor mensen die te maken hebben met genderdysforie kan een kleine aanpassing als dit al een wereld van verschil maken. Ook dit heeft Facebook ondertussen al toegepast en ook nu kunnen ze in hun profiel steeds bepaalde zaken aanpassen en wordt ook de inhoud vervolgens automatisch aangepast. Hoe klein ook, voor veel mensen kan dit toch net het verschil maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *