Millennials best bereid om data te verkopen

Uit onderzoek is gebleken dat de oudere generatie minder snel data verkoopt dan Millennials dat zouden doen. De laatste groep blijkt best bereid voor een paar dollar of wat euro’s data te verpatsen. Het onderzoek werd uitgevoerd door TheBestVPN, dat het gedrag met data bij meer dan duizend mensen onderzocht waarbij speciale aandacht uitging naar de persoonlijke gegevens en de privacy.

Millennials best bereid om data te verkopen
© Pixabay.com

Met bescherming van data doelen respondenten op het hebben van een wachtwoord
Aan de deelnemers aan het onderzoek werd onder meer gevraagd of ze er wel eens aan gedacht hebben om data te verkopen en of ze enig idee hadden of hun data ook de moeite waard zou zijn voor derden. Ook werd gevraagd naar de stappen die ondernomen zouden worden als hun privacy of gegevens in het geding zouden komen en driegen op straat komen te liggen. Van de respondenten liet liefst 94 procent weten dat er stappen zijn ondernomen om de eigen gegevens te beschermen. Daar bedoelen ze echter niets meer mee dan dat ze wachtwoorden hebben voor bepaalde functies en dat ze dit wachtwoord van tijd tot tijd aanpassen. Minder dan de helft van de mensen bleek twee factoren authenticatie toe te passen (wachtwoord en code via smartphone) en nog veel minder bleek een gecodeerde berichtenservice te gebruiken.

Op social media geven we gratis ons gegevensprofiel weg
Wat veel mensen niet schijnen te beseffen is dat we al ontzettend veel data weggeven. We plaatsen foto’s, we delen locaties en vertellen waar we werken, lang leve de social media. Ook blijkt steeds maar weer hoe gemakkelijk er antwoord gegeven wordt op allerlei vragen over zelfs de medische situatie. Slimme acteurs kunnen als ze willen razendsnel over jouw volledige gegevensprofiel beschikken, zonder daar jouw toestemming voor gevraagd te hebben en zonder dat je het weet.

Sociale media
© Pixabay.com

Bepaald niet zuinig met hun mailadres
In de praktijk blijken mensen bereid data en dus hun identiteit te verkopen. Rijbewijzen, vingerafdrukken, sperma? We verpatsen het allemaal alsof het niets is en niets voorstelt. Let wel; we hebben het hier over de vraag of mensen bereid zouden zijn hun data te verkopen. In de praktijk echter blijken we data gewoon weg te geven. We loggen in met onze e-mail op apps en software. Mensen kunnen vervolgens wel zeggen dat ze hun mailadres nooit zullen verkopen, aan de andere kant maken ze wel allerlei accounts aan met hun mailadres. En daar springen ze allesbehalve zuinig mee om. Lood om oud ijzer dus eigenlijk.

De technische generatie is de minst veilige generatie
Het onderzoek leverde bijzondere inzichten op. Zo verkeren mensen in de veronderstelling dat een sofinummer toch enkele duizenden euro’s op zou moeten leveren. Ze hebben echter geen idee dat niemand dit betaalt, maar ze de nummers – ook die van jou!- gewoon uit lijsten met gehackte documenten halen. Voor niets dus. Verder viel dus op dat twintigers eerder geneigd zijn data te verkopen dan de wat oudere generatie. De generatie die het meest technisch is, is dus in feite het minst veilig met data. Ze zijn immers bereid dat en dus in feite zichzelf te verkopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *