Het onderhoud van een bromfiets of motor: verlies deze klussen niet uit het oog

De meeste eigenaren van een bromfiets of motor brengen jaarlijks hun tweewieler voor onderhoud binnen. Anderen wachten zo lang totdat de tweewieler begint te haperen. Met de gedachte in het achterhoofd ‘beter te voorkomen dan te genezen’ kan je wel zelf wat aan je tweewieler sleutelen. In onderstand artikel ‘Het onderhoud van een bromfiets of motor: verlies deze klussen niet uit het oog’ lees je vier tips hoe je zelf één en ander kan doen om je motor of bromfiets in goede conditie te houden.

Het onderhoud van een bromfiets of motor verlies deze klussen niet uit het oog
© Pixabay.com

Tip 1: Het controleren van de bandenspanning

Praktisch vijftig procent van de bromfietsgebruikers of motorrijders toert rond met te weinig druk in de banden. Van de andere kant zijn er heel wat tweewielers die met een te harde spanning trajecten afleggen. Nochtans kan de verkeerde druk in banden nefaste gevolgen hebben. De wegligging is niet meteen opperbest en ook de afstand bij het remmen wordt veel langer. Het kan de levensduur op middellange termijn van de banden indrukwekkend verkorten. Het beste wat je zelf kan ondernemen is, dat je met de regelmaat van een klok de luchtdruk in je banden controleert. Maak er een gewoonte van dat je na een tankbeurt, even voorbij de luchtpomp passeert.

Tip 2: Je tweewieler afspoelen met koud water

Vanaf het begin van de winter tot de eerste zonnestralen in de lente bestaat er een reële kans dat de mensen die de wegen onderhouden, zout strooien om het wegennet veilig te houden. Voor een motor of bromfietsgebruiker kan zout een ware nachtmerrie veroorzaken en heel wat schade aanrichten. Kleine streepjes roest kunnen zich in een mum van tijd over het overgrote deel van je tweewieler uitzaaien. Om dit soort ‘pekelschade’ een halt toe te roepen, kan je best de motor met koud water afspoelen. Het is belangrijk dat het water wel degelijk echt koud is. Lauw of warm water hiervoor gebruiken, zou alleen maar een ideale katalysator zijn om de plekken erger te maken.

Motorfiets
© Pixabay.com

Tip 3: Het bijvullen van de batterijvloeistof

Wanneer je door nalatigheid je vloeistof van de batterij vergeet aan te vullen, kan dit de accu serieus parten spelen. In het slechtste geval geeft de batterij uiteindelijk de geest. Vaak is dat een peperduur kostenplaatje, dat je makkelijk had kunnen voorkomen. Meteen een goede reden om de accuvloeistof regelmatig in de gaten te houden. Als de vloeistof onder de minimumstreep staat, vul je de vloeistof bij. Voor de goede orde: gebruik geen batterijvloeistof, maar geef de voorkeur aan water dat gedistilleerd is. Daar is een speciale bepaalde reden voor. Het niveau van de accuvloeistof zakt omdat het water van je batterij verdampt. Het is de bedoeling dat alleen maar het verdampte water aan vervanging toe is. Bij de meest recente motoren met een accu die onderhoudsvrij is, moet je dat uiteraard niet nachecken. Niettemin kan je ter controle af en toe de batterij inspecteren.

Tip 4: Bekijk de remblokken

Motorrijders die vaststellen dat de remvloeistof zienderogen daalt, vullen routinematig de remvloeistof bij. Een beoordelingsfout die heel vaak voorkomt. Veel motorliefhebbers zien echter het echte probleem over het hoofd. Wanneer je de remblokken niet aan een controle onderwerpt, kom je laattijdig er achter dat de blokjes van je remmen tot op de draad versleten zijn. Het regelmatig nakijken ervan kan je dus heel wat doffe ellende besparen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *